Pengajian Am

Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia

TIPS ULANGKAJI PELAJARAN (PENGAJIAN AM)

Posted by Cikgu Awang on August 13, 2010

TIPS MENGULANGKAJI PENGAJIAN AM (KERTAS 1)

Majoriti pelajar mengeluh mengenai cara terbaik untuk mengulangkaji Kertas 1 (Kenegaraan). Apabila ditanya cara/teknik pelajar membuat ulangkaji, kebanyakan pelajar akan mengatakan mereka membuat ulangkaji dengan cara membaca (pembacaan semata-mata) sebelum peperiksaan. Pelajar meluangkan masa beberapa jam membaca kenegaraan. Dan apabila di tanya lebih lanjut lagi tahap pemahaman mereka. Mereka menjawab hanya sedit sahaja yang difahami. Kaedah ini didapati tidak berapa berkesan. Oleh itu satu cara terbaik perlu di kaji untuk membantu pelajar meningkatkan pemahaman dan seterusnya mendapat keputusan yang baik.

SEBAB PELAJAR MENDAPAT MARKAH RENDAH DALAM K1..

Pelajar Tidak tahu – Ini bermakna persediaan anda belum mencukupi.
Penyelesaian: Peruntukkan masa yang sewajarnya untuk anda menguasai tajuk-tajuk tersebut.

Pelajar Tidak faham – Anda baca tetapi tidak faham.
Penyelesaian: Minta bantuan. Bertanyalah kepada guru atau rakan anda.

Pelajar Keliru – Anda tidak dapat memahami dengan jelas apa yang anda ingin pelajari atau fahami.
Penyelesaian: Tanyakan guru tentang bentuk soalan yang mengelirukan anda. Minta penjelasan dari guru sebelum hari peperiksaan agar kesilapan yang sama tidak berulang.

Pelajar Lupa – Ini disebabkan anda kurang mengulangi atau mengulangkaji apa yang telah anda pelajari.
Penyelesaian: Kerapkan ulangkaji.

Pelajar Cuai – Anda tidak teliti semasa membaca soalan terutama soalan pengiraan. Kesilapan mengira menyebabkan pelajar kecewa.
Penyelesaian: Pastikan anda mengikuti langkah-langkah penting dalam Strategi Menjawab Soalan. Pastikan anda benar-benar sudah memahami kehendak soalan sebelum menjawab.

“STUDY SMART NOT STUDY HARD”      “STUDY SMART DAN HARD”

Oleh itu pelajar harus BIJAK  memilih kaedah yang sesuai dalam membuat ulangkaji. Pelbagai teknik di ajar di sekolah untuk para pelajar cara membuat ulangkaji, Cuma mungkin pelajar lupa atau tidak mengamalkannya. Jadi cikgu cuma membantu pelajar mengingat semula teknik tersebut.

MENGULANGKAJI DENGAN BIJAK …
PERKARA RUTIN PELAJAR BUAT

Antara perkara-perkara yang anda harus lakukan dalam proses mengulangkaji adalah:

  1. Membaca dan menyemak nota-nota bahan-bahan pelajaran sambil melengkapkan yang kurang. Ini akan memantapkan kefahaman dan ingatan anda terhadap subjek berkenaan.
  2. Membaca buku teks. Tujuannya untuk memastikan anda benar-benar faham setiap prinsip, isu dan fakta yang dimuatkan.
  3. Menjawab soalan-soalan latihan atau kerja rumah yang guru berikan. Ini akan membolehkan anda menguji kebolehan anda menjawab soalan yang sama dalam peperiksaan.
  4. Mengkaji contoh-contoh jawapan peperiksaan tahun lepas bersama skEma jawapan. Ini akan membolehkan anda membiasakan diri menjawab soalan-soalan peperiksaan dengan lebih yakin dan pantas.
  5. Bersoal jawab bersama-sama rakan. Selain ini membolehkan anda mengenalpasti sama ada anda sudah cukup bersedia atau tidak menghadapi peperiksaan, pada masa yang sama, anda juga boleh mendapat penjelasan tentang bahagian-bahagian yang anda kurang faham dari rakan anda yang mungkin sudah menguasai bahan pelajaran itu.

PERKARA PELAJAR JARANG BUAT

  • Buat jadual ulangkaji

Jadualkan juga masa berehat untuk mengurangkan ketegangan. Dalam mengulangkaji pelajaran, anda hendaklah berehat setiap 20 hingga 30 minit. Waktu rehat sekurang-kurangnya 5 minit. Selang-selikan topik mudah dengan susah dan juga pengiraan untuk mengurangkan ketegangan.

  • Sediakan nota-nota ringkas, terutamanya bagi topik yang dijangka akan keluar. Nota ringkas mudah di simpan dalam kocek dan di bawa ke mana-mana.
    • Peta minda meringkaskan topik dipelajari dalam bentuk “point”. Memudahkan pelajar membuat ulangkaji.
    • Tumpukan pada topik utama sahaja. Tanya guru anda untuk mendapatkan “hint” (bayangan) tentang topik yang mungkin akan disoal di dalam peperiksaan.
    • Semak contoh-contoh soalan tahun-tahun yang lalu supaya anda dapat menjangka bentuk jawapan yang diperlukan.
    • Buat rangka jawapan topik-topik yang dijangka keluar berdasarkan soalan-soalan peperiksaan yang lepas.
    • Latih diri anda menjawab soalan-soalan peperiksaan yang lepas mengikut waktu yang telah ditetapkan.
    • Rujuk kepada guru apabila menghadapi masalah berhubung dengan pelajaran.
    • Jangan sekali-kali ponteng kelas ketika hampir peperiksaan. Anda mungkin tertinggal tip-tip penting yang diberikan oleh guru atau pensyarah anda.

Tempoh Mengulangkaji (Pecutan Akhir)
Adalah mustahil untuk menyatakan dengan tepat jumlah masa yang perlu diperuntukkan untuk mengulangkaji kerana kemampuan seseorang itu berbeza. Ada pakar yang mengatakan bahawa masa mengulangkaji perlu dilakukan selama 3 bulan. Ada pula yang berpendapat selepas peperiksaan percubaan kerana anda telah menamatkan tempoh belajar bagi menghadapi peperiksaan percubaan. Yang lain pula mengatakan selama 3 minggu. Ada juga yang berpendapat mengulangkaji secara ringkas setiap minggu akan menambahkan keyakinan seseorang itu menghadapi peperiksaan. Tetapi, sebagai panduan, 6 hingga 8 minggu di saat terakhir peperiksaan merupakan tempoh yang baik untuk memulakan proses mengulangkaji. Namun, bagi pelajar yang lemah hendaklah proses mengulangkaji pecutan akhir ini dibuat lebih awal daripada yang disarankan di atas.

Anda mungkin perlu membuat ulangkaji beberapa kali sehinggalah anda benar-benar dapat menguasai setiap mata pelajaran anda.

UJI DIRI PELAJAR.
Anda haruslah menilai sejauh mana anda dapat menjawab soalan-soalan peperiksaan.

Berikut ini dipaparkan beberapa cara di mana anda boleh menilai serta memperbaiki keupayaan anda menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan.

1. Penilaian Dari Ujian dan Latihan
Ujian / Peperiksaan yang dijalankan dalam kelas merupakan satu bentuk penilaian terhadap kefahaman dan keupayaan anda menjawab soalan-soalan peperiksaan yang sebenar. Berdasarkan keputusan ujian / peperiksaan tersebut, anda akan dapat mengetahui tahap penguasaan anda terhadap mata pelajaran-mata pelajaran anda. Melalui keputusan ujian tersebut, anda boleh memperbaiki segala kelemahan anda bagi menghadapi peperiksaan yang sebenar dengan jayanya.

2. Penilaian Dari Contoh Jawapan
Anda juga boleh menguji tahap keupayaan anda dengan menjawab soalan-soalan contoh jawapan. Selepas anda menjawab soalan contoh jawapan, bandingkan jawapan anda dengan contoh jawapan. Kenalpasti di manakah kelemahan anda dan buat pembaikan sewajarnya.

3. Penilaian Secara Lisan
Contohnya, seorang pelajar menyoal kawannya dan meminta beliau menghuraikan secara lisan sehingga yang satu pihak lagi berpuas hati.

KENAL PASTI KELEMAHAN DAN PERBAIKI

Mencari Sebab (Post-Mortem)
Anda perlu mengkaji kelemahan anda setiap kali anda selesai menjawab soalan-soalan ujian. Setelah anda selesai membuat latihan ujian, semak setiap jawapan yang anda buat. Sekiranya jawapan anda salah, lakukan ‘post-mortem‘ (suatu proses mencari sebab kelemahan dan kekuatan). Setiap kesilapan ada sebab-sebabnya dan ini merupakan perkara utama yang perlu anda atasi.

Umumnya, kelemahan-kelemahan anda boleh diatasi dengan:-

  • Segera / selalu bertanya kepada guru/rakan tentang masalah anda dalam pelajaran.
  • Mendapatkan jawapan-jawapan yang betul bagi jawapan yang salah.
  • Mengulangkaji dan membaca nota-nota anda dengan kerapkali.
  • Memahirkan diri dengan teknik menjawab soalan berpandukan contoh jawapan.

One Response to “TIPS ULANGKAJI PELAJARAN (PENGAJIAN AM)”

  1. vestidos said

    vestidos…

    […]TIPS ULANGKAJI PELAJARAN (PENGAJIAN AM) « Pengajian Am[…]…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: